Skupna novinarska konferneca s Sindikatom mobilnih delavcev Slovenije in KSSjem

Na današnji novinarski konferenci, ki smo jo pripravili skupaj s predstavniki Sindikata mobilnih delavcev Slovenije ter KSSja smo predstavili neodzivnost slovenskih organov na protestno noto in dopis naslovljen na ministra za zunanje zadeve Karla Erjavca v zvezi s situacijo, kateri so prepuščeni naši vozniki v Calaisu (izstopna luka iz Francije za Veliko Britanijo) in Dovru (izstopna luka iz Velike Britanije za Francijo). Hkrati pa smo predstavili tudi položaj, v katerem se zaradi delovnih in plačilnih razmer nahajajo vozniki tovornjakov.

Gorazd Marinček je v imenu sklicatelja novinarske konference, to je Stranke za ekosocializem in trajnostni razvoj Slovenije – TRS, članice Koalicije Združena levica v uvodu predstavil namen novinarske konference, katere namen je predstaviti tudi sužnjelastniški odnos v katerem se nahajajo vozniki tovornjakov.

Karin Ditz, predstavnica Sindikata mobilnih delavcev Slovenije, je v uvodu povedala, da je Sindikat mobilnih delavcev Slovenije na novoustanovljeni sindikat, ki deluje od oktobra 2014 in vključuje zaposlene voznike v dejavnosti avtoprevozništva in transporta. Izpostavila je tri ključne težave s katerimi se trenutno soočajo. Prva težava so delovno pogoji v katerih vozniki delajo. V poletnem času so izpostavljeni veliki vročini, tudi v času počitka, saj hlajenje brez delujočega motorja ni možno, na počivališčih pa mora motor biti ugasnjen. V kolikor se ne nahajajo na uradnih postajališčih za počitek so seveda tudi higienske razmere obupne, saj ne sanitarije in ne tuši niso dostopni. Glede na razporede voženj in navodila delodajalcev je večina voznikov na cesti in od doma ter družine ločenih tudi do 26 dni na mesec oz. lahko koristijo dva prosta vikenda v mesecu. Druga težava, ki omogoča zlorabe in sužnjelastniške razmere je dejstvo, da je bila panožna kolektivna pogodba ukinjena, in so tako podvrženi splošni kolektivni pogodbi, ki pa specifik vozniškega dela ne upošteva. Statusna neurejenost področja dela voznikov omogoča, da lahko delodajalci izkoriščajo vize za delavce iz tujine, plačujejo delo na račun kilometrine, pri čemer se najprej odšteje minimalna plača, razlika se pa izplača v obliki dnevnic. Jasno je, da so dnevnice namenjene za hrano in stroške na poti, ne pa za plačilo opravljenega dela. Na ta način so vozniki prikrajšani za primerno osnovo za pokojninsko zavarovanja, ravno tako pa država izgublja velik del prihodka, ki bi ga dobila v kolikor bi  zahtevala striktno izplačevanje plače. Po trenutnih izračunih je voznik, ki ima vso delovno dobo na področju avtoprevozništva upravičen do pokojnine v višini okrog 300,00 EUR. Kot smo že napovedali je trenutna velika težava mesto Calis, ki ga oblegajo migranti. Vozniki imajo vso razumevanje do njihove situacije in težav, vendar se migranti sami tihotapijo na vozila in se tako sami življenjsko ogrožajo. V kolikor pa uradni organi tako osebo zasačijo na tovornjaku, je voznik ter njegov delodajalec obtožen tihotapstva ljudi, kar ima za seboj tudi direktne finančne posledice ter pridržanje za voznika na terenu. Globa je v višini 2000 angleških funtov na osebo. Migranti zaradi svojega položaja in stisk voznike celo fizično napadajo.

Oto Štamper, član Sindikata mobilnih delavcev Slovenije je predstavil uradno pismo ter protestno noto, ki so jo naslovili tudi na naše ministrstvo za zunanje zadeve, ravno tako pa tudi na Francosko in Angleško vlado. Slednja se je edina odzvala in ponudila rešitve, ravno tako pa nudijo ustrezno pomoč voznikom, ki stojijo in čakajo v Dovru zaradi stavke luških delavcev, ki je povezana s situacijo z migranti. Ne minister za  zunanje zadeve, ne predsednik države, ne predsednik vlade, ne kateri koli drugi predstavnik na katerega je bila naslovljena protestna nota in prošnja za pomoč se po desetih dnevih še ni odzval.

Pri tem je Oto Štamper izpostavil, da se v Calisu nahajajo vozniki, ki so slovenski državljani, ter so izpostavljeni tem težkim razmeram, vendar ministrstvo za zunanje zadeve, katerega osnovni namen je tudi pomoč in skrb za državljane v stiski v tujini, kot rečeno, se na pismo niti s klicem ni odzvalo. Za primerno primerjavo nam služi trenutni primer v Tuniziji, kjer je ravno ministrstvo zelo hitro in primerno ukrepalo.

Milan Mesarič, predstavnik KSS podravske regije je pritrdil vsem težavam in resnosti situacije, ki sta jo na kratko predstavila predhodna govorca in dodal, da je za rešitev težav nujna sklenitev ustrezne panožne kolektivne pogodbe, katere osnutek se na osnovi preverjene takšne kolektivne pogodbe v Nemčiji in Avstriji tudi pripravlja. Izpostavil je tudi neučinkovitost inšpekcijskih organov, ki reagirajo na prijave, vendar očitno namenoma ne izvajajo svojih nalog, ampak so pregledi na koncu samemu sebi namen. Ravno tako se ugotavlja, da so trenutno vozniki v takšnih delavnih, plačilnih ter življenjskih pogojih, v katerih so pred časom bili gradbeni delavci iz tujine. Prihaja namreč do zlorab delovnih viz, ki se glasijo na delodajalce in ne na voznike upravičence, ter do zlorab bivalnih viz, saj vozniki stanujejo na namišljenih naslovih ali v grozno neurejenih bivalnih prostorih. Konec koncev, živijo v kamionih. Zato tudi smrtne žrtve več niso izjema.

Novinarsko konferenco smo zaključili z dejstvom, da imamo trenutno kot voznike registriranih približno 15000 oseb, na samem Zavodu za zaposlovanje pa bi naj bilo prijavljenih približno 2000 poklicnih voznikov, pa vendar so nekje potrebe po delavcih iz tuje enormne in nerazumljive (na novo zaposlenih 200 voznikov brez izobrazbe iz tujine), oziroma samo še bolj dokazujejo zlorabe ter izkoriščevalni način, ki smo ga danes na kratko tudi izpostavili.

Na koncu so lahko udeleženci novinarske konference še sami doživeli kakšno je stanje v zaprti kabini tovornjaka (v kabini je bilo zagotovo več kot 35 stopinj glede na zunanjo temperaturo in izpostavljanju soncu) oziroma kakšno je delovno mesto voznika.

Upamo, da smo vam uspeli na kratko izpostaviti prikazano problematiko in tako tudi  upamo, da boste pripravljeni povzetek objaviti v vašem mediju, saj je voznikom le na takšen način možno predstaviti njihovo trenutno pereče stanje sami javnosti.

V kolikor bi se želeli z njimi direktno povezati, se nam lahko javite na elektronski naslov pisarna@stranka-trs.si oziroma na telefon 040 705529, kjer smo dosegljivi tudi za ostale informacije.